Förslaget om en allmän höjd bilskatt skrotas. Men Bonus-Malus-förslaget behölls vid köp av nya bilar.
I våras presenterade regeringen sitt nya förslag om höjd bilskatt. Förslaget innebar att alla bilar skulle få en skattehöjning på mellan 14 och 20 procent. I början på september kom beskedet om höjningen i ett pressmeddelande från regeringen. Efter kritik från remissinstanserna dras denna höjning tillbaka. Men den andra delen av förslaget, som kallas Bonus-Malus, ska behållas och höjas.
Bonus-Malus
Bonus-Malus ett förslag indelat i två delar. Bonus-delen innebär att en nyinköpt, miljösmart bil med noll-utsläpp får hela 60 000 kronor i bidrag vid inköpet. Det är alltså en höjning på 15 000 kronor jämfört med det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Bonus betyder bra på latin. Malus-delen, som på latin betyder dålig, innebär att en ny bil som släpper ut mer än 95 gram straffas med höjd skatt. Koldioxidbeloppet är summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram per kilometer utöver 140 gram. För en bil som släpper ut 150 gram koldioxid per kilometer blir skattekostnaden knappt 4 000 kr per år de första tre åren, är utsläppet 200 gram blir det drygt 8 000 kr. Gasbilar får 10 000 kronor och fordon som drivs på etanol och fordonsgas får ingen höjd skatt.
Överskott till kassan
Regeringen beräknar att Bonus-Malus ska ge ett överskott på drygt en miljard kronor. Systemet ska införas enligt planen den 1 juli 2018.
Källa Regeringen.se