Upplaga | 1.0 |
Antagen | 18.05.2018 |
Gäller från och med | 25.05.2018 |
SEKRETESSPOLITIK AV ViaSpar Finans AB
Denna sekretesspoltik fastställer grundläggande principer för personlig databehandling av ViaSpar Finans AB registreringsnummer 559010-8816.
Respektive Politik gäller om en kund använder, har använt eller har för avsikt att använda finansiella tjänster som tillhandahålls av ViaSpar Finans AB, inklusive relationen med kunden fastställas innan denna politik träder i kraft.
1. FÖR ANVÄNDNINGEN AV DENNA POLITIK ANVÄNDAS FÖLJANDE DEFINITIONER:
1.1. Kund - En privatperson som använder, har använt eller har för avsikt att använda finansiella tjänster som tillhandahålls av VIASPAR FINANS AB.
1.2. Personuppgifter - innebär all information som rör en identifierad eller identifierbar Kund.
1.3. Bearbetning - All verksamhet som utförs med Personuppgifter (inkl samling, inspelning, lagring, ändring, beviljande av tillgång till, förfrågningar, överföring etc.).
1.4. VIASPAR FINANS AB - innebär en juridisk enhet som ägs av JSC "VIA SMS Group" med säte i Lettland, Riga 13 janvara gata 3, och som fungerar som en personuppgiftsansvarig.
1.5. VIA SMS grupp ett aktiebolag inrättat i Lettland och alla dess dotterbolag.
2. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
2.1 Denna politik beskriver allmänna principer hur ViaSpar Finans AB behandlar personuppgifter. Specifika detaljer om behandling av personuppgifter kan också ingå i avtal som ingåtts eller ingås mellan kunden och ViaSpar Finans AB och återspeglas på webbplatsen www.viaspar.se;
2.2. ViaSpar Finans AB garanterar, inom ramen för tillämplig lag, sekretess för personuppgifter och har genomfört lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter från otillåten tillgång, olaglig behandling eller avslöjande, oavsiktlig förlust, ändring eller förstörelse.
2.3. ViaSpar Finans AB kan använda auktoriserade processorer för personuppgifter. I sådana fall tar ViaSpar Finans AB nödvändiga åtgärder för att säkerställa att sådana dataprocessorer behandlar personuppgifter enligt instruktionerna från ViaSpar Finans AB och i enlighet med gällande lagstiftning och kräver lämpliga säkerhetsåtgärder.
3. KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER
3.1. Personuppgifter kan hämtas från kunden, från kundens användning av finansiella tjänster och från externa källor, såsom offentliga och privata register eller andra tredje parter.
3.2. Personuppgifters datakategorier som ViaSpar Finans AB i första hand, men inte enbart, samlar in och bearbetar är följande:
3.2.1. Identifieringsdata, t.ex. namn och personlig identifieringskod;
3.2.2. Kontaktinformation såsom telefonnummer, e-postadress eller ansökan om särskilda produkter bostadsadressen;
3.2.3. Professionella uppgifter, t.ex. utbildning eller yrkeskarriär;
3.2.4. Finansiella uppgifter såsom intäkter och skulder;
3.2.5. Uppgifter som gör det möjligt för ViaSpar Finans AB att genomföra sin kännedom - åtgärder avseende penningtvätt och förebyggande av terrorismfinansiering och för att säkerställa att internationella sanktioner följs, inklusive affärsrelaterade syften och om Kunden är en politisk person;
3.2.6. Uppgifter om kundens skattemässiga uppehållstillstånd, t.ex. uppgifter om bosättningsland, skatteidentifikationsnummer, medborgarskap;
3.2.7. Kommunikationsdata - samlad när kunden kommunicerar med ViaSpar Finans AB via telefon, visuell och/eller ljudinspelning, e-post, meddelanden och andra kommunikationsskäl som sociala medier, data relaterad till kundens besök på www.viaconto.se eller kommunicera via ViaSpar Finans AB -kanaler (t.ex. chatt).
4. SYFTE OCH GRUND FÖR BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
ViaSpar Finans AB behandlar personuppgifter huvudsakligen för att:
4.1. Hantera kundrelationer i allmänhet och ge administreringsr tillgång till ViaSpar Finans AB erbjudna finansiella tjänster.
4.2. För att skydda kundens och/eller VIASPAR FINANS AB s intressen och undersöka kvaliteten på de tjänster som tillhandahålls av ViaSpar Finans AB och för att tillhandahålla bevis för en kommersiell transaktion eller annan affärskommunikation (inspelade samtal) baserat på avtalets genomförande eller för att vidta åtgärder på Kundens begäran innan avtal eller överensstämmelse med laglig skyldighet eller samtycke från Kunden eller ViaSpar Finans AB legitima intressen för att förebygga, begränsa och undersöka felaktig användning eller otillbörlig användning eller störning av ViaSpar Finans AB finansiella tjänster eller kvalitetssäkring av tjänster.
4.3. Tillhandahålla ytterligare tjänster, utföra kundundersökningar, marknadsanalyser och statistik. Erbjuda kunden VIASPAR FINANS AB s tjänster eller noga utvalda samarbetspartners, inklusive personliga erbjudanden, baserat på samtycke från kunden.
4.4. Utför kundundersökningar, marknadsanalyser och statistik; organisera lotterier och kampanjer för kund baserat på VIASPAR FINANS AB legitimt intresse att förbättra VIASPAR FINANS AB tjänster, förbättra kundens användarupplevelse av tjänster och att utveckla nya produkter och tjänster;
4.5. Att följa lagliga skyldigheter och verifiering av identitet. Att följa gällande lag, förebygga, upptäcka, utreda och rapportera potentiell penningtvätt, finansiering av terrorism, om kunden är föremål för ekonomiska sanktioner eller är en politisk person.
4.6. Att följa lagliga skyldigheter och verifiering av identitet. Att följa gällande lag, förebygga, upptäcka, utreda och rapportera potentiell penningtvätt, finansiering av terrorism, om kunden är föremål för ekonomiska sanktioner eller är en politisk person.
4.7. Förhindra missbruk av finansiella tjänster och säkerställa lämpliga tjänster. För att tillåta och kontrollera tillgång till och funktion för digitala kanaler, förhindra obehörig åtkomst och missbruk av dessa och för att säkerställa säkerheten för information baserad på: utförande av ett avtal eller vidta åtgärder på Kundens begäran innan avtal ingås. Förbättra tekniska system, IT-infrastruktur, anpassa visning av tjänsten till enheten och utveckla VIASPAR FINANS AB -tjänster, t.ex. genom att testa och förbättra tekniska system och IT-infrastruktur.
4.8. För att behandla inkommande och utgående betalningar.
5. PROFILERING, PERSONLIGA ERBJUDANDE
Profilering avser automatisk behandling av personuppgifter som används för att bedöma vissa kunders personliga egenskaper. Profilering används för direkt marknadsföring.
5.1. VIASPAR FINANS AB får behandla personuppgifter för att förbättra användarupplevelsen av digitala tjänster. Om inte direkt marknadsföring har begränsats av kunden, kan VIASPAR FINANS AB behandla personuppgifter i syfte att tillhandahålla allmänna och personliga erbjudanden om VIASPAR FINANS AB tjänster.
5.2. VIASPAR FINANS AB säkerställer alltid att kunderna kan göra sina val och använda ett bekvämt verktyg för att hantera sina sekretessinställningar.
5.3. VIASPAR FINANS AB kan också samla statistiska uppgifter om kunden, såsom typiskt beteende och livsstilsmönster baserat på demografiska hushållsuppgifter. Statistiska uppgifter för att skapa segment profiler kan samlas in från externa källor och kan kombineras med VIASPAR FINANS AB interna data.
6. INNEHAVARE AV PERSONUPPGIFTER
Personuppgifter delas med andra mottagare, till exempel:
6.1. Myndigheter (t.ex. brottsbekämpande myndigheter, skattemyndigheter, tillsynsmyndigheter);
6.2. VIASPAR FINANS AB filialer/ dotterbolag i VIA SMS Group;
6.3. Kredit- och finans institutioner för att hantera inkommande och utgående betalningar;
6.4. Revisorer, juridiska och finansiella konsulter, eller någon annan processor som är auktoriserad av VIASPAR FINANS AB.
6.5. Tredje parters upprätthållande av register (såsom kreditbyråer, befolkningsregister, handelsregistret eller andra register som innehar personuppgifter);
6.6. Inkasserare vid tilldelning av fordringar;
6.7. domstolar, utom- utanför domstol tvistlösningsorgan och konkursadministratörer.
6.8. Övriga personer relaterade till tillhandahållande av tjänster av VIASPAR FINANS AB, såsom leverantörer av posttjänster eller analitiska tjänster.
7. GEOGRAFISKT OMRÅDE FÖR BEHANDLING
7.1. Som allmän regel för behandling av personuppgifter inom EU/EES-området (EU/EES).
8. ÅTGÄRDSTID
8.1. Personuppgifterna behandlas inte längre än nödvändigt.
8.2. Uppehållsperioden kan vara baserad på avtal med Kunden, VIASPAR FINANS AB s berättigade intresse eller gällande lag (såsom lagar som rör konsumentlån, bokföring, penningtvätt, civilrätt osv.).
9. KUNDENS RÄTTIGHETER SOM DATA SUBJEKTEN
9.1. En kund (data subjekt) har rättigheter avseende hans/hennes data Behandling som klassificeras som personuppgifter enligt gällande lag. Sådana rättigheter är i allmänhet följande:
9.1.1. Kräver att hans/hennes personuppgifter korrigeras om det är otillräckligt, ofullständigt eller felaktigt.
9.1.2. Föremål för behandling av hans/hennes personuppgifter, om användningen av personuppgifter baseras på legitima intressen, inklusive profilering för direktmarknadsändamål (till exempel mottagande av marknadserbjudanden eller deltagande i undersökningar).
9.1.3. Kräva radering av hans/hennes personuppgifter, till exempel som behandlas baserat på samtycket, om han/hon har återkallat samtycket. Sådan rätt gäller inte om personuppgifter uppmanas att raderas bearbetas också på andra rättsliga grunder, såsom avtal eller skyldigheter enligt tillämplig lag.
9.1.4. Begränsa behandlingen av hans/hennes personuppgifter enligt gällande lag, t.ex. under den tidpunkt då VIASPAR FINANS AB bedömer om Kunden har rätt att få sina uppgifter raderade.
9.1.5. Ta emot information om hans/hennes personuppgifter behandlas av VIASPAR FINANS AB och om så är fallet för att komma åt det.
9.1.6. Ta emot hans/hennes personuppgifter som tillhandahålls av honom/henne själv och var genomförbara överföra sådana data till en annan tjänsteleverantör (data portabilitet).
9.1.7. Upphäva hans/hennes samtycke till att behandla hans/hennes personuppgifter.
9.1.8. Att inte bli föremål för helt automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering, om sådant beslutsfattande har rättsverkningar eller på liknande sätt påverkar kunden. Denna rätt gäller inte om beslutsfattandet är nödvändigt för att ingå eller ingå avtal med kunden om beslutsfattandet är tillåtet enligt gällande lag eller om kunden har lämnat sitt uttryckliga samtycke.
9.1.9. Lämna in klagomål om användningen av personuppgifter till dataskyddsmyndigheten på www.datainspektionen.se om han/hon anser att behandlingen av hans/hennes personuppgifter kränker hans/hennes rättigheter och intressen enligt gällande lag.
10. KONTAKTUPPGIFTER
10.1. Kunder kan kontakta VIASPAR FINANS AB vid eventuella förfrågningar, återkallande av samtycke, förfrågningar om utövande av personuppgifter och klagomål angående användningen av personuppgifter.
10.2. VIASPAR FINANS AB kontaktuppgifter finns på VIASPAR FINANS AB s hemsida www.viaspar.se.
10.3. VIASPAR FINANS AB har rätt att ensidigt ändra politiken i enlighet med gällande lag genom att underrätta kunden om eventuella ändringar via VIASPAR FINANS AB s webbplats senast en månad innan ändringarna träder i kraft.
Allmänna villkor för ViaSpar Finans AB ViaSparkonto Företag
2016
1. Allmänt
Parter är ViaSpar Finans AB, nedan kallat ViaSpar, org nr 559010-8816, Holländargatan 27, 11359 Stockholm, tel: 08 12 44 60 10, e-post: info@viaspar.se, hemsida www.viaspar.se, säte: Stockholm, och juridisk person som tecknat avtal med ViaSpar om ViaSpar tjänster och för vilken ett konto förs (nedan kallat Kontohavaren). Kontohavaren är fordringsägare gentemot ViaSpar beträffande tillgodohavanden på kontot.
ViaSpar Finans AB är registrerat hos Finansinspektionen enligt Lagen om Inlåningsverksamhet (2004:299). De tjänster som erbjuds kan förändras över tiden. Information om aktuella tjänster anges på ViaSpars webbplats.
2. Språk
För avtalsförhållande och kommunikation mellan parterna ska svenska språket tillämpas.
3. Öppnande och förfogande över kontot
Ansökan och hantering av kontot sker elektroniskt på ViaSpars hemsida Viaspar.se samt via elektroniska blanketter som tillsänds Kontohavaren per e-post för signering. I ansökan befullmäktigar sökanden en eller flera fysiska personer att handha kontot för Kontohavarens räkning via e-legitimation. En kontoansökan och övriga uppdrag som kommit ViaSpar tillhanda genom att Kontohavaren har loggat in och/eller signerat med e-legitimation är lika giltig som en ansökan eller ett uppdrag som signerats personligen och där uppdragsgivaren identifierats personligen med fotolegitimation.
Kontohavaren ansvarar för att de uppgifter som Kontohavaren lämnar till ViaSpar är korrekta. Inga tilläggstjänster kan knytas till Sparkonto Företag (vidare i texten Sparkonto) och Sparkonto kan endast användas för insättningar enligt dessa villkor med syftet att placera medel för att erhålla avkastning i form av ränta.
Kontohavaren förfogar över Sparkonto och ändringar i förfoganderätten kan inte ske.
ViaSpar får utan föregående avisering belasta Sparkontot med betalning för förfallen fordran som ViaSpar har gentemot Kontohavaren samt för att täcka sådana avgifter och kostnader som hänförs till kontot. Har Kontohavaren lämnat uppdrag till ViaSpar om överföring från kontot, är Kontohavaren skyldig att se till att erforderliga medel finns på kontot vid varje över-föringstillfälle. ViaSpar utför inte begärt uttagsuppdrag om det saknas disponibla medel på kontot och är inte skyldig att underrätta Kontohavaren om att uppdraget inte utförts.
4. Insättning och uttag
Insättning till Sparkonto kan göras via girering över bankgiro samt överföring från annat konto som Kontohavaren disponerar hos ViaSpar. Insättning kan inte göras genom att överlämna kontanter, check eller postväxel till ViaSpar. En insättning anses vara gjord den bankdag då beloppet bokförs på Kontohavarens konto hos ViaSpar. ViaSpar bokför mottagen insättning snarast möjligt, dock senast en bankdag efter det att pengarna kommit ViaSpar tillhanda. Insättningar kan göras endast i svenska kronor.
Den totala insättningen på sparkontot för juridiska personer får inte överstiga 2 000 000 kronor .
Minsta insättning vid öppnande av konto är 10 000 kr. Därefter kan Kontohavaren göra insättningar med valfria belopp som är lika med eller högre än 1000 kr, upp till maxbeloppet 2 000 000 kr.
Uttag kan göras genom att Kontohavaren begär uttag via Mina Sidor till ett föranmält konto i annan bank.
Överföringar mellan Kontohavarens konton i ViaSpar sker direkt, om inte andra begränsningar så som särskilda villkor för bundet sparande i Kapitalkonto föreligger. Vid uttag till ett föranmält konto är pengarna normalt mottagaren tillhanda inom tre bankdagar.
5. Föranmält konto
I samband med kontoöppnandet skall Kontohavaren föranmäla ett uttagskonto till vilket innestående medel betalas ut på uppdrag av Kontohavaren. Uttagskontot ska vara Kontohavarens eget konto i annan bank i Sverige.
Ändring av föranmält konto skall ske enligt ViaSpars vid var tid gällande kontroll- och identifieringsrutiner.
6. Villkorsändring
ViaSpar förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kontohavarens godkännande och utan att avtalet sägs upp. Är villkorsändringen av väsentlig betydelse skall ViaSpar informera Kontohavaren snarast möjligt, dock senast fjorton (14) dagar innan ändringen träder i kraft. Information om villkorsändringar lämnas på ViaSpars hemsida och/eller genom meddelande till Kontohavaren.
Om räntesatsen ändras till nackdel för Kontohavaren och detta beror på omständighet över vilken ViaSpar inte råder, till exempel ändring i det allmänna ränteläget, ska ViaSpar underrätta Kontohavaren genom information på hemsidan eller genom meddelande till Kontohavaren så snart det kan ske. Om räntesatsen ändras till nackdel för Kontohavaren och detta beror på annan omständighet ska ViaSpar underrätta Kontohavaren genom information på hemsidan och genom meddelande till kontohavaren minst fjorton (14) dagar innan ändringen träder i kraft.
Om Kontohavaren inte godkänner ändringarna, har kontohavaren rätt att omedelbart och avgiftsfritt säga upp avtalet före den dag då ändringarna ska börja gälla. Om uppsägning inte görs, anses Kontohavaren ha godkänt ändringarna.
7. Övertrassering av sparkonto
Sparkontot får inte övertrasseras. Vid övertrassering är Kontohavaren skyldig att genom insättning på kontot omgående täcka underskottet. ViaSpar har rätt att debitera övertrasseringsavgift och övertrasseringsränta som beräknas efter den räntesats och enligt de grunder som vid varje tidpunkt tillämpas av ViaSpar.
8. Ränta
Räntan på ViaSpar Sparkonto är rörlig. Ränta utgår enligt ViaSpars vid var tid gällande ränta för konton av detta slag. Uppgift om aktuell räntesats på innestående medel lämnas till Kontohavaren i samband med att kontot öppnas samt anges på ViaSpars hemsida och under fliken Kontoöversikt på Mina Sidor i inloggat läge. Ränta på innestående medel räknas för samtliga kalenderdagar under året. På insättningar räknas ränta från och med dagen efter det att ViaSpar har erhållit insatt angivett
minsta insättningsbelopp. Vid uttag räknas räntan till och med dagen före uttagsdagen. Räntan kapitaliseras årligen per den 31 december eller då kontot avslutas.
9. Avgifter och kostnader
Avgifter och kostnader framgår av vid var tid gällande prislista. Information om gällande avgifter och kostnader lämnas i samband med kontoöppnandet, samt anges på ViaSpars hemsida. Om en avgift ändras till nackdel för Kontohavaren, informerar ViaSpar Kontohavaren om detta senast fjorton (14) dagar innan ändringen träder i kraft.
10. Kontohavares kontaktuppgifter och kommunikation med ViaSpar
Uppgift om Kontohavarens kontaktuppgifter såsom e-postadress och telefonnummer ska lämnas av Kontohavaren i samband med öppnandet av Sparkontot. Som regel kommunicerar ViaSpar med Kontohavaren elektroniskt, via e-post, telefon och Mina Sidor på ViaSpars hemsida. Kontohavaren ska omgående underrätta ViaSpar om ändring av e-postadress och andra kontaktuppgifter. Ändring av e-postadressen och telefonnumret ska göras genom inloggning på Mina Sidor på ViaSpars hemsida.
Har meddelande som sänds i ett rekommenderat brev avsänts till Kontohavarens registrerade adress eller ny adress, som är känd för ViaSpar, ska meddelandet anses ha kommit adressaten till handa senast på sjunde dagen efter avsändandet. Har meddelandet sänts genom datakommunikation (e-postmeddelande eller sms) ska det anses ha nått adressaten omedelbart.
ViaSpar tillhandahåller inte kontospecifik information (t.ex. kontonummer, saldo eller liknande) per e-post eller telefon. Kontospecifik information skickas via säkra meddelanden till Kontohavarens Mina Sidor på ViaSpars hemsida. Årsbesked och kontoutdrag finns att tillgå på Mina Sidor.
11. Kontohavarens ansvar
Med Kontohavare menas i denna punkt även Kontohavarens företrädare och befullmäktigad person som Kontohavaren utsett för att företräda Kontohavaren.
Kontohavaren förbinder sig att inte låta annan person nyttja Kontohavarens e-legitimation eller övrig utrustning inklusive bankdosa eller mobiltelefon där Kontohavarens Mobila bankID har lagrats.
Kontohavaren ansvarar för hur dennes e-legitimation används och Kontohavaren står för risken om någon obehörig använder dennes e-legitimation.
Kontohavaren förbinder sig:
- att välja ett lösenord till sin e-legitimation så att det inte kan förknippas med Kontohavaren;
- att hålla samtliga lösenord (inklusive PIN- och PUK-koder) hemliga och inte förvara antecknade lösenord på platser som är tillgängliga för andra;
- att förvara medium där e-legitimation lagras på ett säkert sätt;
- att inte lagra e-legitimation på oskyddad plats (t.ex. offentlig dator eller mobiltelefon som är tillgänglig för obehöriga);
- att omedelbart spärra e-legitimation om det finns misstanke att någon annan fått kännedom om lösenordet/PIN/PUK- koden och motsvarande, samt att omedelbart kontakta ViaSpar;
- att vid misstanke om brott genast göra en polisanmälan.
Kontohavaren ansvarar gentemot ViaSpar för skada som uppkommit genom att Kontohavaren varit försumlig eller haft ett brottsligt förfarande, eller genom obehörigt utnyttjande av lösenord och Kontohavarens e-legitimation. Kontohavaren ansvarar ensam för skada som uppkommit på grund av fel eller brist i Kontohavarens dator- eller kommunikationsutrustning, programvara eller abonnemang. Kontohavaren är ansvarig för skada eller förlust som Kontohavaren uppsåtligen eller genom oaktsamhet åsamkar sig själv, ViaSpar eller tredje man.
12. Kontohavares allmänna åtaganden
Kontohavaren ska meddela ViaSpar om förändring som berör hur kontot används och disponeras, samt om pengarnas ursprung och eventuella ändringar i Kontohavarens skattehemvist. Kontohavaren ska likaså informera ViaSpar om Kontohavarens status ändras till Person i Politiskt utsatt ställning (PEP).
Kontohavaren ansvarar för att de uppgifter som lämnas i samband med en betalningsorder är korrekta. Kontohavaren förbinder sig att inte använda kontot i strid med gällande lagstiftning.
13. Begränsningar i ViaSpars ansvar
ViaSpar är inte ansvarigt för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om ViaSpar självt vidtar eller är föremål för sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av ViaSpar, om ViaSpar varit normalt aktsam. ViaSpar svarar inte i något fall för indirekt skada, om inte skadan orsakats av ViaSpars grova vårdslöshet. Vidare är ViaSpar inte ansvarigt för skada som ViaSpar skäligen inte kunnat förutse och vars konsekvenser ViaSpar inte hade kunnat avvärja eller som beror på tekniskt fel, såsom störningar i teleförbindelserna eller ViaSpars datasystem, vilket omöjliggör eller försvårar utnyttjandet av ViaSpars tjänster. Kontohavaren är inte berättigad till ersättning på grund av driftstörning som försvårar eller omöjliggör utnyttjandet av tjänsterna.
Föreligger hinder för ViaSpar att verkställa betalning eller att helt eller delvis vidta annan åtgärd enligt dessa Allmänna villkor på grund av omständighet som anges i första stycket, får åtgärden skjutas upp tills dess hindret har upphört. I händelse av uppskjuten betalning ska ViaSpar, om ränta är utfäst, betala ränta efter den räntesats som gällde på förfallodagen.
ViaSpar är inte ansvarigt för skada som uppkommit genom att Kontohavaren uppgivit felaktigt kontonummer för fördefinierat utbetalningskonto i bank.
14. Insättningsgaranti
ViaSpar Finans AB är registrerat hos Finansinspektionen enligt Lagen om inlåningsverksamhet (2004:299). Insatta medel används för finansiering av VIA SMS Group:s verksamhet. Insatta medel omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd.
15. Behandling av personuppgifter
Kontohavaren samt Kontohavarens företrädare samtycker till registrering och behandling av personuppgifter samt övriga uppgifter i register hos ViaSpar och andra företag som ViaSpar samarbetar med, inom såväl som utom EU- och EES-området.
De grundläggande principerna för personlig databehandling är angiven i ViaSpar sekretesspolicy, som finns på www.viaspar.se.
ViaSpar äger rätt att registrera alla uppgifter som Kontohavaren lämnar till ViaSpar, samt uppgifter som kan hämtas ur offentliga register.
ViaSpar avser att behandla Kontohavarens personuppgifter i syfte att administrera kundförhållandet, fullgöra föreskriven skyldighet att lämna uppgifter till myndigheter eller sådana skyldigheter som kan följa av lagar och förordningar. ViaSpar avser att samköra uppgifterna mot sanktionslistor och andra listor i syfte att utföra erforderliga kontroller enligt penningtvättslagen.
För att upprätthålla avtalet och kontakta kontoinnehavaren har ViaSpar rätt att behandla kontoinnehavarens personuppgifter till förfogande för ViaSpar, använda personuppgifter mottagna från kontoinnehavaren för utförande av avtalet och ViaSpar har rätt att behandla kontoinnehavarens uppgifter (insamling, lagring, registrering, överföring, osv.) och överföra och ta emot kontoinnehavarens data och annan information från tredje part, databaser, bokföringssystem och överföra data till andra ViaSpar-relaterade företag och bearbeta dem.
Uppgifterna kan även komma att användas för marknads- och kundanalys, riskhantering och produktutveckling samt, om Kontohavaren inte begärt direktreklamspärr hos ViaSpar, för marknadsföringsändamål.
Kontohavaren har rätt att en gång om året få information om de personuppgifter som registrerats om Kontohavaren och att få rättelse av eventuell felaktig uppgift. För information om vilka personuppgifter som behandlas av ViaSpar och för begäran om rättelse av felaktig eller missvisande uppgift ska Kontohavaren kontakta ViaSpar.
ViaSpar inom ramen för detta avtal ska anses vara registeransvarig för personuppgifter, vars verksamhet är organiserad i enlighet med det Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 från 2016-04-27 om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av personuppgifter och om fri rörlighet för sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EU-kommissionen (Allmänna dataskyddsbestämmelserna).
16. Ångerrätt
Kontohavaren har rätt att frånträda ingånget avtal med ViaSpar om konto, s.k. ångerrätt, genom att meddela ViaSpar inom fjorton (14) dagar från den dag då avtalet ingicks. ViaSpar ska då snarast och senast trettio (30) dagar från mottagandet av sådant meddelande, betala tillbaka det belopp som satts in på kontot, till av Kontohavaren anvisat konto. ViaSpar debiterar inga avgifter och Kontohavaren får ej tillgodoräkna eventuell upplupen ränta vid nyttjande av ångerrätten.
17. Uppsägning
Såväl Kontohavaren som ViaSpar har rätt att bestämma om och när ett Sparkonto eller tjänst ska avslutas. Utöver den rätt som tillkommer part enligt punkt 6 ovan, har båda parter rätt att säga upp kontot till upphörande tio bankdagar efter det att motparten underrättats om detta skriftligen. Utbetalning sker i sådana fall till Kontohavarens föranmälda konto i annan bank. Sparkonto kan inte sägas upp om Kontohavaren har ett aktivt kapitalkonto.
18. Klagomål och tvister
Vid missnöje med den information ViaSpar lämnat eller den tjänst ViaSpar utfört kan Kontohavaren framföra sina synpunkter eller klagomål till ViaSpar muntligen eller skriftligen.
ViaSpar handlägger dessa i enlighet med Finansinspektionens allmänna råd om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter. Kontohavaren ombeds i första hand vända sig till ViaSpars kundcenter. Om missnöjet efter kontakt
med kundcentret kvarstår ombeds Kontohavaren att framföra klagomålet skriftligen och adressera det till: ViaSpar Finans AB Klagomålsansvarig, Holländargatan 27, 113 59, Stockholm. Om Kontohavaren efter en prövning av beslut ändå inte är nöjd kan Kontohavaren kostnadsfritt ansöka om prövning hos Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Kontohavaren kan även vända sig till allmän domstol i Sverige. Råd och information kan även fås hos kommunens konsumentvägledare samt Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, www.konsumentbankbyran.se.
Allmänna villkor för ViaSpar Finans AB ViaKapitalkonto Företag med fast ränta
2016
1. Allmänt
Parter är ViaSpar Finans AB, nedan kallat ViaSpar, org nr 559010-8816, Holländargatan 27, 11359 Stockholm, tel: 08 12 44 60 10, e-post: info@viaspar.se, hemsida www.viaspar.se, säte: Stockholm, och den som tecknat avtal med ViaSpar om ViaSpars tjänster och för vilken ett konto förs (nedan kallat Kontohavaren). Kontohavaren är fordringsägare gentemot ViaSpar beträffande tillgodohavanden på kontot.
ViaSpar Finans AB är registrerat hos Finansinspektionen enligt Lagen om Inlåningsverksamhet (2004:299). De tjänster som erbjuds kan förändras över tiden. Information om aktuella tjänster anges på ViaSpars webbplats.
2. Språk
För avtalsförhållande och kommunikation mellan parterna ska svenska språket tillämpas.
3. Öppnande och förfogande över kontot
Ansökan och hantering av kontot sker elektroniskt på ViaSpars hemsida Viaspar.se. samt via elektroniska blanketter som tillsänds Kontohavaren per e-post för signering. I ansökan befullmäktigar sökanden en eller flera fysiska personer att handha kontot för Kontohavarens räkning via e-legitimation. En kontoansökan och övriga uppdrag som kommit ViaSpar tillhanda genom att Kontohavaren har loggat in/signerat med e-legitimation är lika giltig som en ansökan eller ett uppdrag som signerats personligen och där uppdragsgivaren identifierats personligen med fotolegitimation.
Kontohavaren ansvarar för att de uppgifter som Kontohavaren lämnar till ViaSpar är korrekta. Inga tilläggstjänster kan knytas till ViaKapitalkonto Företag (vidare i texten Kapitalkonto) och Kapitalkonto kan endast användas för insättningar enligt dessa villkor med syftet att placera medel för att erhålla avkastning i form av ränta. Kontohavaren kan öppna flera Kapitalkonton med olika bindningstid och /eller sparbelopp.
Kontohavaren förfogar över Kapitalkonto och ändringar i förfoganderätten kan inte ske.
ViaSpar får utan föregående avisering belasta Kapitalkontot med betalning för förfallen fordran som ViaSpar har gentemot Kontohavaren samt för att täcka sådana avgifter och kostnader som hänförs till kontot. Har Kontohavaren lämnat uppdrag till ViaSpar om överföring från kontot, är Kontohavaren skyldig att se till att erforderliga medel finns på kontot vid varje över-föringstillfälle. ViaSpar utför inte begärt uttagsuppdrag om det saknas disponibla medel på kontot och är inte skyldig att underrätta Kontohavaren om att uppdraget inte utförts.
4. Insättning och uttag
Insättning till Kapitalkonto kan göras via girering över bankgiro, samt genom överföring från Kontohavares annat eget konto hos ViaSpar. Insättning kan inte göras genom att överlämna kontanter, check eller postväxel till ViaSpar. En insättning anses vara gjord på den bankdag då beloppet bokförs på Kontohavarens konto hos ViaSpar. ViaSpar bokför mottagen insättningen snarast möjligt, dock senast en bankdag efter det att pengarna kommit ViaSpar tillhanda. Insättningar kan göras endast i svenska kronor.
Minsta insättning vid öppnande av konto är 10 000 kr. Utöver den första insättningen kan fler insättningar inte ske på samma Kapitalkonto. Efter löptidens slut kan uttag göras genom att Kontohavaren begär uttag via Mina Sidor till ett föranmält konto i annan bank.
Vid uttag till ett föranmält konto är pengarna normalt mottagaren tillhanda inom tre bankdagar.
Har insättningen inte gjorts inom 30 dagar från kontots öppnade, äger ViaSpar rätt att säga upp och avsluta kontot.
5. Särskilda villkor för Kapitalkonto
ViaSpar Kapitalkonto är ett inlåningskonto med fast ränta och löptid vilka bestäms vid kontots öppnande. Öppnande av Kapitalkonto förutsätter att Kontohavaren innehar även ett Sparkonto hos ViaSpar. Sparkontot öppnas automatiskt för kunder som själva inte har öppnat ett sparkonto. Genom att öppna Kapitalkonto bekräftar Kontohavaren att denne har tagit del av och godkänner även ViaSpars Allmänna villkor för Sparkonto.
Endast ett ViaSpar Kapitalkonto med fast ränta och samma löptid kan öppnas per kontohavare och dag. Skulle ytterligare inbetalning göras kommer det beloppet att gottskrivas Kontohavarens Sparkonto hos ViaSpar. Angiven räntesats gäller hela löptiden. Räntan kapitaliseras efter löptidens slut och innestående medel inklusive ränta överförs till Kontohavarens Sparkonto hos ViaSpar, varifrån kapitalet är tillgängligt för uttag.
Uttag från ViaSpar Kapitalkonto med fast ränta skall inte göras innan löptidens slut. Om Kontohavaren väljer att göra uttag innan löptidens slut, har ViaSpar rätt till ersättning i form av uttagsavgift. Uttagsavgift utgår i enlighet med den prisinformation som finns tillgänglig på ViaSpars hemsida www.viaspar.se samt anges i den kontoinformation som erhålles skriftligen i samband med att ViaSpar Kapitalkonto med fast ränta öppnas.
6. Föranmält konto
I samband med kontoöppnandet skall Kontohavaren föranmäla ett uttagskonto till vilket innestående medel betalas ut på uppdrag av Kontohavaren. Uttagskontot ska vara Kontohavarens eget konto i annan bank i Sverige.
Ändring av föranmält konto skall ske enligt ViaSpars vid var tid gällande kontroll- och identifieringsrutiner.
7. Villkorsändring
ViaSpar förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kontohavarens godkännande och utan att avtalet sägs upp. Är villkorsändringen av väsentlig betydelse skall ViaSpar informera Kontohavaren snarast möjligt, dock senast fjorton (14) dagar innan ändringen träder i kraft. Information om villkorsändringar lämnas på ViaSpars hemsida och/eller genom meddelande till Kontohavaren.
Är ändringen av väsentlig betydelse och Kontohavaren inte godkänner ändringarna, har kontohavaren rätt att
omedelbart och avgiftsfritt säga upp avtalet före den dag då ändringarna ska börja gälla. Om uppsägning inte görs, anses kontohavaren ha godkänt ändringarna. Är ändringen av mindre betydelse, kan förtida uppsägning av Kapitalkonto endast ske i enlighet med punkt 5 i dessa villkor.
8. Övertrassering av Kapitalkonto
Kapitalkontot får inte övertrasseras. Vid övertrassering är Kontohavaren skyldig att genom insättning på kontot omgående täcka underskottet. ViaSpar har rätt att debitera övertrasseringsavgift och övertrasseringsränta som beräknas efter den räntesats och enligt de grunder som vid varje tidpunkt tillämpas av ViaSpar.
9. Ränta
Ränta på ViaSpar Kapitalkonto är fast under hela avtalets löptid. Ränta utgår enligt ViaSpars aktuella ränta för konton av detta slag. Uppgift om aktuell räntesats lämnas till Kontohavaren i samband med att kontot öppnas samt anges på ViaSpars hemsida och under fliken Kontoöversikt på Mina Sidor i inloggat läge. Ränta på innestående medel räknas för samtliga kalenderdagar under året. På insättningar räknas ränta från och med dagen efter det att ViaSpar har erhållit insatt belopp. Vid uttag räknas räntan till och med dagen före uttagsdagen. Räntan kapitaliseras och utbetalas vid löptidens slut. Detta medför att den effektiva räntan på Kapitalkonto med en löptid på mer än ett år blir något lägre än årsräntan. På Kapitalkonton med en löptid kortare än ett år blir den effektiva räntan något högre än årsräntan eftersom räntan kan återinvesteras efter kapitaliseringen.
10. Avgifter och kostnader
Avgifter och kostnader framgår av vid var tid gällande prislista. Information om gällande avgifter och kostnader lämnas i samband med kontoöppnandet samt anges på ViaSpars hemsida. Om avgift ändras till nackdel för Kontohavaren, informerar ViaSpar Kontohavaren om detta senast fjorton (14) dagar innan ändringen träder i kraft.
11. Kontohavares kontaktuppgifter och kommunikation med ViaSpar
Skriftlig kommunikation som sker brevledes sker till Kontohavarens registrerade adress. Uppgift om Kontohavarens kontaktuppgifter såsom e-postadress och telefonnummer ska lämnas av Kontohavaren i samband med öppnandet av Kapitalkontot. Som regel kommunicerar ViaSpar med kunden elektroniskt, via e-post, telefon och Mina Sidor på ViaSpars hemsida. Kontohavaren ska omgående underrätta ViaSpar om ändring av e-postadress och andra kontaktuppgifter. Ändring av e-postadressen och telefonnumret ska göras genom inloggning på Mina Sidor på ViaSpars hemsida.
Har meddelande som sänds i ett rekommenderat brev avsänts till Kontohavarens registrerade sadress eller ny adress, som är känd för ViaSpar, ska meddelandet anses ha kommit adressaten tillhanda senast på sjunde dagen efter avsändandet. Har meddelandet sänts genom datakommunikation (e-postmeddelande eller sms) ska det anses ha nått adressaten omedelbart.
ViaSpar tillhandahåller inte kontospecifik information (t.ex. kontonummer, saldo eller liknande) per e-post eller telefon. Kontospecifik information skickas via säkra
meddelanden till Kontohavarens Mina Sidor på ViaSpars hemsida. Årsbesked och kontoutdrag finns att tillgå på Mina Sidor.
12. Kontohavarens ansvar
Med Kontohavare menas i denna punkt även Kontohavarens företrädare och befullmäktigad person som Kontohavaren utsett för att företräda Kontohavaren.
Kontohavaren förbinder sig att inte låta annan person nyttja Kontohavarens e-legitimation eller övrig utrustning inklusive bankdosa eller mobiltelefon där Kontohavarens Mobila bankID har lagrats.
Kontohavaren ansvarar för hur dennes e-legitimation används och Kontohavaren står risken för om någon obehörig använder dennes e-legitimation.
Kontohavaren förbinder sig:
- att välja ett lösenord till sin e-legitimation så att det inte kan förknippas med Kontohavaren;
- att hålla samtliga lösenord (inklusive PIN- och PUK-koder) hemliga och inte förvara antecknade lösenord på platser som är tillgängliga för andra;
- att förvara medium där e-legitimation lagras på ett säkert sätt;
- att inte lagra e-legitimation på oskyddad plats (t.ex. offentlig dator eller mobiltelefon som är tillgänglig för obehöriga);
- att omedelbart spärra e-legitimation om det finns misstanke att någon annan fått kännedom om lösenordet/PIN/PUK- koden och motsvarande, samt att omedelbart kontakta ViaSpar;
- att vid misstanke om brott genast göra en polisanmälan.
Kontohavaren ansvarar gentemot ViaSpar för skada som uppkommit genom att Kontohavaren varit försumlig eller haft ett brottsligt förfarande, eller genom obehörigt utnyttjande av lösenord och Kontohavarens e-legitimation. Kontohavaren ansvarar ensam för skada som uppkommit på grund av fel eller brist i Kontohavarens dator- eller kommunikationsutrustning, programvara eller abonnemang. Kontohavaren är ansvarig för skada eller förlust som Kontohavaren uppsåtligen eller genom oaktsamhet åsamkar sig själv, ViaSpar eller tredje man.
13. Kontohavares allmänna åtaganden
Kontohavaren ska meddela ViaSpar om förändringar som berör hur kontot används och disponeras, samt om pengarnas ursprung och eventuella ändringar i Kontohavarens skattehemvist. Kontohavaren ska likaså informera ViaSpar om Kontohavarens status ändras till Person i Politiskt utsatt ställning (PEP).
Kontohavaren ansvarar för att de uppgifter som lämnas i samband med en betalningsorder är korrekta. Kontohavaren förbinder sig att inte använda kontot i strid med gällande lagstiftning.
14. Begränsningar i ViaSpars ansvar
ViaSpar är inte ansvarigt för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i
fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om ViaSpar självt vidtar eller är föremål för sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av ViaSpar, om ViaSpar varit normalt aktsam. ViaSpar svarar inte i något fall för indirekt skada, om inte skadan orsakats av ViaSpars grova vårdslöshet. Vidare är ViaSpar inte ansvarigt för skada som ViaSpar skäligen inte kunnat förutse och vars konsekvenser ViaSpar inte hade kunnat avvärja, eller som beror på tekniskt fel, såsom störningar i teleförbindelserna eller ViaSpars datasystem, vilket omöjliggör eller försvårar utnyttjandet av ViaSpars tjänster. Kontohavaren är inte berättigad till ersättning på grund av driftstörning som försvårar eller omöjliggör utnyttjandet av tjänsterna.
Föreligger hinder för ViaSpar att verkställa betalning eller att helt eller delvis vidta annan åtgärd enligt dessa Allmänna villkor på grund av omständighet som anges i första stycket, får åtgärden skjutas upp tills dess hindret har upphört. I händelse av uppskjuten betalning ska ViaSpar, om ränta är utfäst, betala ränta efter den ränte-sats som gällde på förfallodagen.
ViaSpar är inte ansvarigt för skada som uppkommit genom att Kontohavaren uppgivit felaktigt kontonummer för föranmält utbetalningskonto i bank.
15. Insättningsgaranti
ViaSpar Finans AB är registrerat hos Finansinspektionen enligt Lagen om inlåningsverksamhet (2004:299). Insatta medel används för finansiering av VIA SMS Group:s verksamhet. Insatta medel omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd.
16. Behandling av personuppgifter
De grundläggande principerna för personlig databehandling är angiven i ViaSpar sekretesspolicy, som finns på www.viaspar.se.
Kontohavaren samt Kontohavarens företrädare samtycker till registrering och behandling av personuppgifter samt övriga uppgifter i register hos ViaSpar och andra företag som ViaSpar samarbetar med, inom såväl som utom EU- och EES-området.
ViaSpar äger rätt att registrera alla uppgifter som Kontohavaren lämnar till ViaSpar samt uppgifter som kan hämtas ur offentliga register.
ViaSpar avser att behandla Kontohavarens person-uppgifter i syfte att administrera kundförhållandet, fullgöra föreskriven skyldighet att lämna uppgifter till myndigheter eller sådana skyldigheter som kan följa av lagar och förordningar. ViaSpar avser att samköra uppgifterna mot sanktionslistor och andra listor i syfte att utföra erforderliga kontroller enligt penningtvättslagen.
För att upprätthålla avtalet och kontakta kontoinnehavaren har ViaSpar rätt att behandla kontoinnehavarens personuppgifter till förfogande för ViaSpar, använda personuppgifter mottagna från kontoinnehavaren för utförande av avtalet och ViaSpar har rätt att behandla kontoinnehavarens uppgifter (insamling, lagring, registrering, överföring, osv.) och överföra och ta emot kontoinnehavarens data och annan information från tredje part, databaser, bokföringssystem och överföra data till andra ViaSpar-relaterade företag och bearbeta dem.
Uppgifterna kan även komma att användas för marknads- och kundanalys, riskhantering och produktutveckling samt, om Kontohavaren inte begärt direktreklamspärr hos ViaSpar, för marknadsföringsändamål.
Kontohavaren har rätt att en gång om året få information om de personuppgifter som registrerats om Kontohavaren och att få rättelse av eventuell felaktig uppgift. För information om vilka personuppgifter som behandlas av ViaSpar och för begäran om rättelse av felaktig eller missvisande uppgift ska Kontohavaren kontakta ViaSpar.
ViaSpar inom ramen för detta avtal ska anses vara registeransvarig för personuppgifter, vars verksamhet är organiserad i enlighet med det Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 från 2016-04-27 om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av personuppgifter och om fri rörlighet för sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EU-kommissionen (Allmänna dataskyddsbestämmelserna).
17. Ångerrätt
Kontohavaren har rätt att frånträda ingånget avtal med ViaSpar om konto, s.k. ångerrätt, genom att meddela ViaSpar inom fjorton (14) dagar från den dag då avtalet ingicks. ViaSpar ska då snarast och senast trettio (30) dagar från mottagandet av sådant meddelande, betala tillbaka det belopp som satts in på kontot, till av Kontohavaren anvisat konto. ViaSpar debiterar inga avgifter och Kontohavaren får ej tillgodoräkna eventuell upplupen ränta vid nyttjande av ångerrätten.
18. Uppsägning
Utöver den rätt som tillkommer part enligt punkt 7 ovan, samt med iakttagande av punkt 5 i dessa Allmänna Villkor har Kontohavaren rätt att bestämma om och när ett konto eller tjänst ska avslutas. ViaSpar har rätt att säga upp kontot till upphörande tio bankdagar efter det att motparten underrättats om detta skriftligen. Utbetalning sker i sådana fall till Kontohavarens föranmälda konto i annan bank. Sparkonto kan inte sägas upp om Kontohavaren har ett aktivt Kapitalkonto.
19. Klagomål och tvister
Vid missnöje med den information ViaSpar lämnat eller den tjänst ViaSpar utfört kan Kontohavaren framföra sina synpunkter eller klagomål till ViaSpar muntligen eller skriftligen. ViaSpar handlägger dessa i enlighet med Finansinspektionens allmänna råd om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter. Kontohavaren ombeds i första hand vända sig till ViaSpars kundcenter. Om missnöjet efter kontakt med kundcentret kvarstår ombeds Kontohavaren att framföra klagomålet skriftligen och adressera det till: ViaSpar Klagomålsansvarig, Holländargatan 27, 113 59, Stockholm. Om Kontohavaren efter en prövning av beslut ändå inte är nöjd kan Kontohavaren kostnadsfritt ansöka om prövning hos Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Kontohavaren kan även vända sig till allmän domstol i Sverige. Råd och information kan även fås hos kommunens konsumentvägledare samt Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, www.konsumentbankbyran.se.