Pensionärer luras av försäkringsrådgivarna – så undviker du att bli lurad
Att bli lurad på pengar är ett känsligt ämne för många äldre. De skäms över att de har låtit sig vilseledas och vågar inte ropa efter hjälp. För en tid sedan kunde man läsa i dagspressen om en dam på över 90 år som hade övertalats att binda sina pengar i flera år utan möjlighet att ta ut dem. Nu senast var det Kalla Fakta som avslöjade hur äldre luras av försäkringsrådgivare som samarbetar med Folksam.
Viktigt att förstå att man kan bli lurad även av en vanlig bank- och försäkringsrådgivare. Varför? Rådgivarna får provision för det som dem säljer, därför är den nästan en regel än undantag att man rekommenderar de produkter som genererar högst provision till rådgivaren/säljaren, inte det som är bäst för kunden. Även de rådgivare som inte får provision per såld produkt känner sig pressade att sälja de produkter som är mest lönsamma för arbetsgivaren.
TV4:s Kalla Fakta har i avsnittet från 20:e december granskat försäkringsrådgivare som på uppdrag av Folksam har sålt Seniorkapital, en produkt som enligt Folksam ska vara borttagen och inte säljas längre. Seniorkapital är bolån och livförsäkring i ett. Det går ut på att man tar ett lån med bostaden som säkerhet. Därefter placeras pengarna i en fond hos Folksam. Huvudpoängen med detta är att kunder ska få avkastning och kunna tjäna extra pengar. En utbetalning görs varje månad men tyvärr så går stora pengar till avgifter, provisioner och räntor, vilket kunder naturligtvis förlorar mycket på. Denna produkt lovar att ge en utbetalning på 5000 kronor, men med tanke på alla avgifter ligger summan på endast 2000 kronor.
Hur undviker du att bli lurad?
- Tacka aldrig ja direkt till erbjudanden som du får per telefon. Låter det intressant, be rådgivaren att skicka mer information per post. ”Googla” produktnamnet, företaget, rådgivaren, läs alla villkor och det finstilta. Låter det komplicerat? Tacka nej! Fortfarande intresserad? Diskutera saken med dina nära och kära, din bank, kollega eller någon annan som du litar på.
- Även om du får rådgivning från en bankrådgivare på din vanliga storbank – ingå inte avtal om komplicerade produkter som du inte förstår. Särskilt om du uppmanas att ta ett lån för att investera med lånade pengar.
- Om du ombeds fylla i blanketter eller svara på frågor om din erfarenhet och kunskaper kring investeringar och finansiella instrument, försök absolut inte framstå som mer kunnig än du är. Säger du att du har bra erfarenhet av handel med avancerade finansiella produkter kan rådgivaren sälja till dig dyra högrisk produkter utan att du har möjlighet att klaga på felaktig rådgivning om du förlorar ditt kapital. Att du har tidigare köpt några fonder och aktier betyder inte att du har bra erfarenhet av handel med avancerade finansiella produkter.
- Läs alltid alla formulär, blanketter och avtal som du fyller i! Fråga så fort du inte förstår och anteckna svaret, eller ännu bättre – be om ett skriftligt svar som du kan spara.
- Ta reda på hur mycket rådgivaren får i provision och vem det är som betalar provisionen.
- Ställ alltid frågan – tar jag några risker om jag väljer denna produkt? Om ja – vilka risker tar jag? Be om ett skriftligt svar! Det är en sak att få mindre eller ingen avkastning, men en helt annan om du riskerar att förlora hela ditt kapital och till och med bli skyldig pengar. Undvik allt som heter något med ”derivat”, ”hävstång”, ”optioner”, ”terminer”, ”warranter” och allt annat som du inte vet vad det är.
Titta på Kalla Faktas inslag här:
http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=3699472